Balans tussen werk en privé: tips om je op weg te helpen
Door Lidewij Boersma
Het vinden van een gezonde balans tussen werk en privé is een flinke uitdaging en de balans moet steeds hervonden worden in een nieuwe levensfase. Het gevoel dat je altijd ‘aan’ moet staan, zowel op je werk als in je persoonlijke leven, kan leiden tot stressklachten en uiteindelijk burn-out. Niks mis met hard werken vind ik, maar hoe zorg je er nou voor dat je carrière niet ten koste gaat van je gezondheid?
Helaas is hier niet een kant-en-klaar antwoord op wat voor iedereen werkt, omdat ieder mens anders is. Ik heb wel een paar tips om je alvast op weg te helpen:
- Stel grenzen en houd je er ook echt aan
Een van de belangrijkste stappen om werk en privé in balans te krijgen, is het stellen van duidelijke grenzen. Als je geen grenzen stelt, kan werk gemakkelijk je persoonlijke tijd binnendringen, vooral als je hoge verwachtingen van jezelf hebt en/of in een omgeving werkt waar er hoge verwachtingen zijn. Het is verleidelijk om altijd bereikbaar te zijn, maar dit kan je uiteindelijk uitputten.
Dus: beslis bewust wanneer je ‘uit’ wilt zijn van je werk en blokkeer dit in je agenda (met reminders en alarmen aan als nodig). Dit kan betekenen dat je je werktelefoon na een bepaalde tijd uitzet of dat je geen e-mails beantwoordt na werktijd. Communiceer deze grenzen duidelijk vooraf met je collega’s en leidinggevenden, zoals in de teamvergadering of in een mail. - Plan eerst tijd voor jezelf in je agenda, dan voor de rest van de wereld
Net zoals je werkafspraken plant, is het belangrijk om tijd voor jezelf in je agenda te zetten. Dit kan tijd zijn voor ontspanning, hobby’s of sociale activiteiten. Door deze momenten te plannen, voorkom je dat werk alle ruimte in je agenda opeist.
Dus: maak van ‘me-time’ een prioriteit, zelfs als het maar een paar uur per week is. Of het nu gaat om een sportles, tijd om een boek te lezen, of simpelweg even niets doen, het is cruciaal om regelmatig op te laden. - Leer ‘Nee’ Zeggen
Nee zeggen is lastig voor de meeste mensen. We willen aardig gevonden worden, geen kansen mislopen, niet teleurstellen en/of conflicten vermijden. Als je een druk leven leidt, bijvoorbeeld als je ook een jong gezin hebt of mantelzorger bent, is het essentieel je eigen energie en tijd te beschermen. Een van de belangrijkste les die ik als psycholoog heb geleerd over de jaren is: als je niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet voor anderen zorgen. Door vaker nee te zeggen, creëer je ruimte voor je gezondheid en andere dingen die echt belangrijk zijn.
Hoe: oefen met het beleefd weigeren van verzoeken die niet in lijn zijn met je prioriteiten, bijvoorbeeld in de spiegel. Je hoeft jezelf niet te verantwoorden en je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Bedankt voor de uitnodiging, maar ik heb al andere plannen.”
Benieuwd naar meer tips? Echt leren hoe je omgaat met stressklachten? Of hoe je de kans op burn-out sterk verkleint?
Neem dan hier contact op om onze training ‘Positive vibes only’ te boeken.
Hartelijke groetjes,
Lidewij
GZ-psycholoog en ondernemer
Amsterdam, 12 okt 2024